Navigáció

Generációváltás - A vállalatirányítási rendszerek ritkán emlegetett előnyei

Az elkövetkezendő 5-6 évben komoly dilemmával kell szembenézniük a hazai családi- és kisvállalkozásoknak. Számos vállalkozó ugyanis, aki a rendszerváltást követően alapított céget, most fogja elérni a nyugdíjas kort. Ezen vállalkozásokon egy hullámban fog hamarosan végig söpörni a generációváltás problémája. És hogy mi lesz a vége? Akár a hazai kisvállalkozások tömeges „bedőlése” is lehet.

Felmérések szerint a legtöbb magyar családi cég, kis- és középvállalkozás nem foglalkozik a cégutódlás kérdésével. Pedig a felkészületlen vállalkozások ezzel akár vállalkozásuk túlélését is kockáztathatják. Ennek ellenére a legtöbben még csak azon sem gondolkoznak, milyen jövőt szánnak vállalkozásuknak.

A KKV-k tömeges bedőlésének azonban az egész társadalom is kárát láthatja. A szektoron belül ugyanis a családi tulajdonban lévő vállalkozások adják a GDP jelentős részét és ők biztosítanak munkahelyet a foglalkoztatottak felének. 

Égető és elkerülhetetlen probléma ez, pedig tudatos felkészüléssel és részletes utódlási terv készítésével könnyedén át lehet vészelni a generációváltás időszakát. Érdemes ilyenkor átvilágítani a vállalkozást, cégértékesítés esetén pedig részletes cégértékelést csinálni.

És hogy mi köze van mindehhez a vállalatirányítási rendszereknek? Azt egy esettanulmánnyal szeretnénk bemutatni.


ESETTANULMÁNY


Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása

Betonelem gyártás, transzportbeton  (2361)

Az esettanulmányban szereplő ügyfél bemutatása

A vállalkozás az építőipar ágazatában tevékenykedik és egyedi tervezésű előregyártott vasbeton szerkezetek kivitelezésével foglalkozik, mellyel 2015-ben 2,5 Mrd forintos árbevételre tett szert. Közel 20 éves fennállásuk során főtevékenységük tovább bővült betonacél megmunkálással, valamint transzportbeton értékesítéssel. A vidéki megyeszékhelyen működő cég egy kis létszámú irodát tart fent a 3-4 alkalmazottból álló adminisztratív munkerő részére. A fizikai munkaerő létszáma ezt jóval meghaladja, mellyel a cég által foglalkoztatottak összlétszáma 109 fő.

Beton elemeiket a jogszabályokban meghatározottaknak megfelelően CE minőségi jellel, illetve ÉME engedéllyel hozzák forgalomba, és valamennyi tevékenységüket az ÉMI-TÜV SÜD Kft. által tanúsított MSZ EN ISO 9001:2009 minőségirányítási rendszer szerint végzik. Említésre méltó továbbá, hogy a vállalkozás ügyvezetői 2011-ben, majd 2013-ban is kitüntetésben részesültek eredményes szakmai tevékenységükért.

A megoldandó üzleti probléma bemutatása

A vállalkozás alapító tagja és akkori ügyvezetője idős korára a cég értékesítése mellett döntött. A vállalkozás akkor szinte rendszer nélkül, úgynevezett szigetrendszerekkel működött. Ez azt jelenti, hogy a különböző vállalati egységek egymástól függetlenül működtek, ugyanazokat az adatokat külön-külön kellett bevinni az egyes rendszerekbe, mindezek következményeként pedig a folyamatokat nehezen lehetett végigkövetni és a kontrolling hiánya miatt megalapozott vezetői döntéseket hozni. Ezáltal a cég működtetése és a belső folyamatok koordinálása jelentős plusz terhet rótt az ügyvezetőre. Az ENIAC integrált vállalatirányítási rendszere ezen problémák megoldására, a vállalat átláthatóságának megteremtésére és ezáltal az értékesítés előségítésére lett bevezetve.

Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök

A szoftver egyetlen átfogó, könnyen kezelhető rendszerbe integrálta a cég valamennyi backoffice tevékenységét, többek között

  • a dokumentummenedzsmentet,
  • a pénzügyi és könyvelési feladatokat,
  • a projekt- és szerződéskezelést,
  • valamint a kontrollingot.

A szoftver iparágra szabottan került bevezetésre, így a cég az építőipari iparági szoftverünk specialitásait is ki tudta használni a hatékonyabb működés érdekében.

Kitisztult a pénzügyi és teljesítési visszatartási garanciák kezelése és kontroll alá kerültek a teljesítés igazolások, melyek ellenőrzése és feldolgozása a rendszerben azonnal elvégezhetővé vált, amint a helyszínről beérkeztek a napi teljesítési adatok.

A vállalati folyamatok felmérése során cégre szabottan modelleztük és felvázoltuk

  • a működési folyamatokat,
  • az adatáramlásokat a rögzítéstől a kimutatásig,
  • a jóváhagyási és ellenőrzési folyamatokat
  • és azoknak megfelelően a jogosultságokat.

Továbbá személyenként meghatározásra került, hogy melyik alkalmazott hogyan kapcsolódik a folyamatba és mi a munkaköréhez kapcsolódó feladata a szoftverben.

A rendszerrel megoldódott a vállalat napi folyamatainak támogatása és a mindennapi üzletmenet automatizálása, ütemezése. A szoftver bevezetését követően a tulajdonos számára olyannyira átláthatóvá vált a cég és szabályozottak lettek a folyamatok, hogy végül lemondott értékesítési szándékáról és a cég élén maradva továbbvitte a vállalkozást. A rendszerrel kiépített vállalati működésnek köszönhetően a korábbi ügyvezetőt követő kényszerű generációváltás is sikeresen megvalósult, amely során egy fiatal, új generációs vezetés lett kinevezve a cég élére. Az új vezetők számára egy átlátható és szabályozott cég került átadásra, egy olyan szoftverrel, mely megfelel a legújabb modern szemléleteknek, elvárásoknak és nem utolsó sorban növeli a cég értékét.

 

Forrás:

http://www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/ki-lesz-az-utod-egeto-a-gond-a-csaladi-cegeknel/

http://www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/felelmetes-idok-ele-neznek-a-magyar-cegvezetok/