Navigáció

Napi Gazdaság vélemény cikk az ENIAC Computing-al

Az online szolgáltatások növekedésének kulcsa a szolgáltató és a vásárló közti bizalom kialakítása. Ugyan mindkét oldalnak van még tanulnivalója, de az internet által biztosított üzleti megoldások elterjedése törvényszerű.

Napi Gazdaság vélemény cikk az ENIAC Computing-al

Az online szolgáltatások növekedésének kulcsa a szolgáltató és a vásárló közti bizalom kialakítása. Ugyan mindkét oldalnak van még tanulnivalója, de az internet által biztosított üzleti megoldások elterjedése törvényszerű. Az internetpenetráció folyamatos, globális szintű növekedésével a fizikai távolságok egyre jobban eljelentéktelenednek. Még a közelmúltban is elképzelhetetlennek tartott dolgok váltak könnyen elérhetővé a nagy tömegek számára: jó példa erre, hogy ha valaki egy Magyarországon nem forgalmazott ruhamárka legújabb kollekciójából szeretne öltözködni, nem kell Londonba utaznia vagy az ott élő ismerősöket zaklatnia, gyakorlatilag három kattintással megrendelheti magának a kinézett ruhadarabokat.

Online vásárlás bizalommal

Az egyre nagyobb virtuális boltokba "költöző" ruhamárkák és az online vásárlással foglalkozó statisztikák bizonyítják, hogy mind többen élünk ezzel a lehetőséggel. Ami kezdetben furcsának tűnt (hogyan vegyek ruhát úgy, ha nem próbálom fel?!), ma már megszoktuk.
Ebben természetesen óriási szerepe van annak, hogy az esetek döntő többségében azt kapjuk a pénzünkért, amire számítunk, illetve hogy olyan, vásárlási bizalmat katalizáló megoldásokat kínálnak a magukra adó cégek, amelyek garantálják, hogy ha a termék nem felel meg igényeinknek, nem szenvedünk anyagi kárt, és például ingyenesen visszaküldhetjük a túl kicsi pulóvert.

Virtuális tér szerepe a vállalatirányításban

Ez az elsősorban a 2.0-s világra jellemző jelenség azonban jóval túlmutat az "egyszerű" online vásárlásokon: megfelelő bizalom esetén a virtuális tér számos költséghatékony és gyors megoldást tesz lehetővé az emberek és a cégek számára.
Utóbbi azért is igazán érdekes, mert részben a 2008 óta tartó gazdasági válság hatására kis- és nagyvállalatok egyaránt kiemelt figyelmet fordítanak költségeik csökkentésére úgy, hogy az ne menjen az általuk képviselt minőség rovására. Ez tetten érhető többek között a backoffice munkák optimalizálásában is: mind többen dolgoznak távmunkában (így csökkentve például az irodai kiadásokat), és számos cég szervezi ki pénzügyi tevékenységének egy részét.

Online távkönyvelés könnyedén, mintha csak pulóvert rendelne

A netes vásárlás és az online pénzügyi szolgáltatások világa között ugyanakkor van egy nagy különbség: míg elöbbi már kezd az emberek mindennapi életének részévé válni, addig utóbbi piaca még a bumm elött áll. Úgy gondolom, a világháló egyre nagyobb uralmának köszönhetően törvényszerű, hogy a lemaradás rövid időn belül meg fog szűnni. Elvégre az online számviteli szolgáltatások, a távbérszámfejtés, távkönyvelés igénybevétele és az online pulóverrendelés nagyon hasonló hozzáállást igényel a szolgáltatást biztosító vállalatok oldaláról: a cégeknek transzparens működéssel, komoly szakértelemmel és ügyfélközpontú, személyre szabott megoldásokkal meg kell teremteniük a bizalmat, és meggyőzni az ügyfeleiket arról, hogy nem okoz semmiféle hátrányt az, ha nem egy konkrét fizikai térben történik az adott munka vagy vásárlás. A kulcs a bizalom.